Kanada była ostatnim krajem, który miał ratyfikować nowy traktat, jeszcze nie tak dawno władze w Ottawie mówiły, że nie zamierzają się z tym spieszyć, bo najważniejszy jest interes ich kraju. Niższa Izba Gmin, która zamierzała debatować o traktacie przez kilka tygodni, postanowiła 13 marca błyskawicznie zaaprobować nowe porozumienie po zrezygnowaniu przez przedstawicieli opozycji ze zgłaszania sprzeciwów. Izba wyższa, Senat poparł traktat jeszcze tego samego dnia — poinformowała dziennikarzy wicepremier Chrystia Freeland. — To mieściło się całkowicie w ramach uprawnień kanadyjskich deputowanych, byliśmy w stanie coś zrobić, aby pomóc kanadyjskiej gospodarce w trudnym czasie i chciałabym podziękować deputowanym ze wszystkich partii — cytuje Reuter jej słowa.

Jedynym pozostałym krokiem jest oficjalne zatwierdzenie porozumienia przez głowę państwa, Julie Payette, gubernatora generalnego Kanady reprezentanta królowej Elżbiety II, co jest zwykłą formalnością..

- Teraz po zatwierdzeniu traktatu USMCA przez wszystkie trzy kraje zaczął się nowy rozdział w historii handlu Ameryki Płn — oświadczył przedstawiciel USA ds. handlu, Robert Lighthizer. W piśmie skierowanym do Kongresu powiadomił go, że traktat wejdzie w życie od 1 czerwca — poinformował rzecznik senackiej komisji finansów, którą nadzoruje kwestie podatków i handlu.

Organizacje reprezentujące amerykańskich i zagranicznych producentów samochodów, m.in. GM, Toyotę i Volkswagena oraz dostawców i dealerów stwierdziły, że są „poważnie zaniepokojone" datą 1 czerwca i wejściem w życie nowych przepisów o pochodzeniu wyrobów. „Znajdujemy się w środku światowej pandemii, która mocno zakłóca nasze łańcuchy dostaw, sektor kieruje wszystkie dostępne środki na zarządzanie produkcją w tym kryzysie" — stwierdza ich pismo, zwracające uwagę, że żaden z 3 krajów nie opracował jednolitych przepisów o pochodzeniu wyrobów i podzespołów. Firmy stwierdziły, że potrzebują czasu „na ubieganie się o niezbędne informacje dotyczące całego łańcucha dostaw, aby mogły potwierdzić, że nasze samochody i ciężarówki są zgodne z traktatem USMCA".

Rezydent Meksyku, Andres Manuel Lopez Obrador stwierdził, że ratyfikacja jest dobrą wiadomością dla Meksyku w czasie braku stabilizacji gospodarczo-finansowej.